Frida Carolin

Life's to fast to be slow, just smile and enjoy

Sternö

Kategori: Blogg

Här kommer en "klump" av uppdateringar från Sternö, får skylla på bristen på internett! 

Hejsan, nu har jag pluggat 1,5 år på sjöfartshögskolan och är nu ute på min andra praktik. Denna fem månaders praktikperiod kommer jag att vara på tre olika fartyg, först Sternö som är en lite bulkbåt, därefter Hickelberry fin vilket är en ropax färja (samma typ som XPRS) och därefter Helena som är en roro båt och transporterar bilar. 

Min påmönstring blev uppskjuten från måndag till onsdag så båten pga. maskin problem blev försenad från Tyskland. Åkte från Stockholm tillsammans med styrman och efter ca. Fem timmar var vi framme i Åhus där sternö låg förtöjd, nästan direkt skulle vi börja lasta av med vårt självlossnings system och detta skulle ta hela natten, vid 02 skulle vi upp för att sopa och sedan fick vi sova lite innan det var dags för avgång. Sedan sov vi så gott vi kunde under dagen medan vi åkte mot leipaja. 

Vår ankomst till Leipaja blev inte riktigt som vi hoppats. Vi visste redan sedan innan att det skulle blåsa västerligt och besättningen visste av erfarenhet att de är snabba på att stänga hamnen där, detta var precis vad som hände när vi kom dit, vi försökte ankra men det slutade med att ankaret gick sönder så vi låg och körde fram och tillbaka tills dess att hamnen öppnade (ca 17h senare). I leipaja lastade vi rapsmjöl och satte sedan kurs mot Kalmar. 

Påvägen mot Kalmar åkte vi rakt in i stormen och det gungade en hel del, så pass att en dörr gick sönder och vi fick in vatten i båten. Men vi satte upp en bordsskiva i hålet och åkte in och la oss i lä bakom Gotland och sen väntade vi ut den värsta blåsten och åkte till Kalmar. Där det väntade lite reparationer. 

Sedan dess har vi varit i Carlshamn, Kalmar igen, Holmsund, Oxelösund, Kalmar, Halmstad och nu ligger vi utanför Rostock och väntar på att få komma in och lasta. 
Jag har fått göra lite olika saker men mestadels har jag varit på däck och hjälpt matrosen med lastning, lossning vi har målat vid den nya dörren och gått en smörjrunda där vi gick över hela fartyget. Sedan har jag även gjort typiska cadet jobb, rättat sjökort och publikationer samt inventerat skeppsapoteket vilket tog en hel dag. 
Kommentera inlägget här: