Frida Carolin

Life's to fast to be slow, just smile and enjoy

Jag älskar joggingskor

Asics kayano 17, Asics arctic 4 gtx, Asics ayami kenzi
Det svåraste är att välja färg på ayami kanzi skorna, de är galet snygga i alla tre olika färger, hjälp?!

Marocko och Malaga

Kategori: Blogg

Vi låg i hamnen Marina Smir, vilket även var namnet på den stad vi låg i. Förstadagen spenderades helt åt städning av båten, jag var med i gruppen som skrubbade däck. Vi gjorde två utflykter ena dagen åkte vi till Tanger, där vi umgicks med elever från en amerikansk skola. Vi gick tillsammans med dem i mindre grupper och jag hamnade i jätte bra grupp, vi åkte först hem till en av de marockanska tjejerna och åt couscous, vilket är en typisk marockansk rätt, efter det åkte vi och kollade på dem marockanska marknaden, sen åkte vi och red kameler och sedan åt vi middag på en restaurang (typisk bönsoppa och grillspett) innan det var dags att åka till deras skola för halloweenfest. Det var en häftig dag och det var otroligt hur annorlunda de levde där än vad vi gör i Sverige. Dagen efter åkte vi till en fiskehamn för att ställa frågor och hämta fakta för att kunna skriva en analys. Resten av tiden i denna hamn spenderades med plugg dagarna i ända, skolan kom ikapp oss. Vi hade examen i fartygsbefäl VIII , analysen om fiske hamnen skulle lämnas in, bok diskussion om boken tyst hav vi läst under seglingen. Här började en kort seglats till Malaga men tyvärr följde pluggat med så detta är en enda smet i mitt huvud, vi hade religionsprov och inlämning av den vetenskapliga rapporten de dagarna vi var i Malaga. Då Malaga var den sista hamnen blev det även ännu mer tid som gick åt till att städa båten, vi skulle göra den stora slutstädningen och det tog tid. I malaga hade vi avslutningsmiddag på en asiatisk restaurang där vi åt buffé, vilket var riktigt bra.

Dagen efter åkte vi hem resan tog ca. 12h från att vi lämnade båten tills des att vi var hemma. Det kändes riktigt sorgligt att lämna båten men det har varit underbara sex veckor och innan vi hade lämnat båten längtade jag redan tillbaks.

Frida Hultberg, jungman
S/Y Älva 2011

Gibraltar

Kategori: Blogg

Efter ännu en seglats kom vi fram till Gibraltar. Vi låg i en minimal liten hamn, måste säga att vi såg rätt fel proportionerliga ut där vi låg, men det var en bra hamn och inte speciellt långt till staden från båten. Staden var inte speciellt mycket att hänga i julgranen måste jag säga, en huvudgata och inte speciellt bra affärer alls, men det kanske bara var bra med tanke på bagaget hem. På     Gibraltar gjorde vi ännu en spännande hårdbottensexkursion, här var det dock mindre vågor så vi slapp få en massa skrapsår, det var kalt den dagen men det var bara att sätta på sig snorkeln för att sedan simma runt i det kalla vattnet.

Om Gibraltar är kända för någonting så är det gibraltarklippan, så att ta linbanan upp på toppen och promenera ned var en självklar utflykt. Vi såg många jättefina apor men lyckades dock gå halvt vilse på vågen ner. En apa satte sig på min ryggsäck och försökte öppna den vilket var lite läskigt, de är mycket tyngre än vad man tror.

Under tiden vi var i Gibraltar blev träningssuget för stort så jag drog till gymmet tillsammans med grabbarna. Det var ett annat upplägg än vad jag är van vid men det var riktigt bra och det var galet skönt att gymma igen. Under tiden vi stod och tränade kom en kille fram till mig och frågade om jag inte borde byta vikter och så höll han fram ett par mindre, jag tittade på dem och sa kort nej, visserligen var jag enda tjejen på hela gymmet men snälla, det finns starka tjejer också.