Frida Carolin

Life's to fast to be slow, just smile and enjoy

Marocko och Malaga

Kategori: Blogg

Vi låg i hamnen Marina Smir, vilket även var namnet på den stad vi låg i. Förstadagen spenderades helt åt städning av båten, jag var med i gruppen som skrubbade däck. Vi gjorde två utflykter ena dagen åkte vi till Tanger, där vi umgicks med elever från en amerikansk skola. Vi gick tillsammans med dem i mindre grupper och jag hamnade i jätte bra grupp, vi åkte först hem till en av de marockanska tjejerna och åt couscous, vilket är en typisk marockansk rätt, efter det åkte vi och kollade på dem marockanska marknaden, sen åkte vi och red kameler och sedan åt vi middag på en restaurang (typisk bönsoppa och grillspett) innan det var dags att åka till deras skola för halloweenfest. Det var en häftig dag och det var otroligt hur annorlunda de levde där än vad vi gör i Sverige. Dagen efter åkte vi till en fiskehamn för att ställa frågor och hämta fakta för att kunna skriva en analys. Resten av tiden i denna hamn spenderades med plugg dagarna i ända, skolan kom ikapp oss. Vi hade examen i fartygsbefäl VIII , analysen om fiske hamnen skulle lämnas in, bok diskussion om boken tyst hav vi läst under seglingen. Här började en kort seglats till Malaga men tyvärr följde pluggat med så detta är en enda smet i mitt huvud, vi hade religionsprov och inlämning av den vetenskapliga rapporten de dagarna vi var i Malaga. Då Malaga var den sista hamnen blev det även ännu mer tid som gick åt till att städa båten, vi skulle göra den stora slutstädningen och det tog tid. I malaga hade vi avslutningsmiddag på en asiatisk restaurang där vi åt buffé, vilket var riktigt bra.

Dagen efter åkte vi hem resan tog ca. 12h från att vi lämnade båten tills des att vi var hemma. Det kändes riktigt sorgligt att lämna båten men det har varit underbara sex veckor och innan vi hade lämnat båten längtade jag redan tillbaks.