Frida Carolin

Life's to fast to be slow, just smile and enjoy

Fem veckor ombord

Kategori: Blogg

 
Nu har jag varit ombord i fem veckor, fem rätt länga veckor känns det som. Jag har haft ungefär samma tider alla veckor utom den första då jag gick natt, men arbetsuppgifterna har varierat över tiden. Jag blir purrad (väckt) ungefär en halvtimma före ankomstbojen varifrån vi har ca. 30minuter till innan vi är förtöjda, detta är allt emellan 4.30 och 7 beroende på vilken dag det är och vi har olika ankomsttider beroende på dag. Jag slutar sedan när det är dags för middag vid fem.

Men vad gör jag på dagarna när jag är ombord då? Jo i början gick jag mest med matroserna, var på förtöjningarna vid ankomst och avgång och stod med och vinkade bilar under lastningarna, jag hjälpte även till med deras ”titan” vilket är ett schema för båtens underhåll.
Nu går jag mer och mer med styrman, jag har fått köra massor och där har jag även lärt mig väldigt mycket, sedan har jag varit med och planerat inför lastning och hållit i lastningen, pratat med dem som står på kajen och ”beställt” last. De har även de en titan där det ingår bland annat nöd styrningen och all sjukvårdsutrustning.

Jag har verkligen lärt mig massor dessa fem veckor jag har varit ombord, har även varit en sväng nere i maskin ett par dagar. Det trivs till tusen men jag ser fram emot att byta båt, för att kunna lära mig ännu mer och se någonting annat.

Frida
Kommentera inlägget här: