Frida Carolin

Life's to fast to be slow, just smile and enjoy

En längre seglats för att sedan komma fram till Vigo.

Kategori: Segling 2011

Efter att ha väntat på reservdelar länge så fick vi i alla fall tillslut i ordning på motorn, när detta var säkert bestämde vi tid för avgång, vi var nämligen tvungna att bestämma en tid då slussportarna ut från hamnbassängen var öppna. En timme före avgången så kom Lotsens om skulle hjälpa oss ut, men när han hade pratat lite med kapten åkte vi därifrån och det blev ett möte ombord med lärare, besättning och elever. Det vi då fick veta var att det enligt lotsen var extremt grov sjö (höga vågor) utanför och därför skulle vi vara tvungna att vänta ytterligare 24h innan vi fick komma iväg.

Denna gång kom vi faktiskt iväg vilket var bra, klassen stod på däck och jublade över att lämna den håla vi varit strandsatta i en vecka, för det var verkligen så det hade känts och samtidigt som vi lämnade kajen steg stämningen ombord betydligt. Det gungade rätt duktigt även denna dag, men vi fick rätt snabbt upp seglen vilka stabiliserar båten betydligt även om det även då gungar, de som inte hade sjö surrat sina saker nere i hytten lärde sig snabbt på sitt misstag då sakerna flög runt precis som de ville. Även då det gungade mer här än förra seglatsen klarade jag mig mycket bättre från sjösjukan, jag mådde illa men jag höll tvåan vilket var skönt då jag inte tycker att det är speciellt mysigt att spy. En av våra lärare hade blivit tvungen att lämna oss innan vi åkte vidare så denna seglats hade vi bara en lärare vilket gjorde att vi hade en hel del fritid vilket var skönt. Den läraren vi hade kvar ombord undervisade i Fartygsbefäl VIII och då det är en stor kurs var det även bra att ha lite extra tid att plugga.

I förra inlägget berättade jag om vad vi gjorde när vi hade vakt, men kom på att jag kanske ska förklara dem lite bättre. När man står till rors så är man den som står och styr båten, man står i styrhytten och har fått en kurs som man ska hålla så man står och kollar på kompassen och försöker hålla sig på så bra kurs som möjligt. Som utkik så ska man stå och hålla koll i vattnet, man ska kolla efter andra båtar, fiskeredskap eller annat bråte i vattnet och sedan rapportera det till den vakthavande i besättningen. Och som rondare så får man vara med i styrhytten och kolla på radarn, AIS systemet och hjälpa till att sätta ut positionen i sjökortet, så som rondare lär man sig massa olika saker, det är även den personen som med jämna mellanrum ska gå brandrond för att se till att det inte brinner någonstans i båten.

Så efter fem dagar till sjöss så kom vi i alla fall fram till Vigo. Vi låg rätt centralt i staden, men jag tyckte tyvärr inte att det var någon jätte bra shopping, här fick vi även helt ledig dag och sov morgon. Det var jätte skönt att kunna ta det lite lugnt en morgon för första gången sen vi åkte ut och seglade. En av dagarna åkte vi till Santiago de compostella vilket är en jätte stor Cathedral dig många går pilgrimsfärder inom kristendomen. Vi hade riktigt bra väder och låg många lediga stunder på däck i bikini och solade viket var skönt. I Vigo blev det även lärarbyte och vår religionslärare kom ned tillsammans med vår lärare i marinbiologi. Detta betydde för oss elever mer plugg och mindre fritid, både religion och marinbiologi är nämligen ämnen där det krävs en större insats från oss elever. I Vigo låg vi rätt nära en burgerking så dit blev det att man gick flera gånger för att köpa glass. En dag bestämde vi oss för att gå till ett köpcentrum som skulle vara stort, detta slutade med en mycket lång promenad, många farliga vägkorsningar och efter att ha varit i köpcentret blev det taxi hem då vi inte orkade gå, och att åka taxi i Lissabon det var en speciell upplevelse bara det gick fort och alla 4 hjulen var inte alltid i backen. Efter vad som kändes väldigt korttid var det dags att segla vidare vi satte kurs mot Lissabon.

Frida Hultberg, jungman
S/Y Älva 2011

Kommentera inlägget här: