Frida Carolin

Life's to fast to be slow, just smile and enjoy

Nästa stopp på resan, Milford haven.

Kategori: Segling 2011

Efter att vi lämnat Liverpool så började gunga en hel del, och jag kvalade in till champions League (spyligan) tror dock att det mestadels berodde på att jag var trött men det är sånt som händer när det gungar. I och med att vi gick ut till sjöss betydde även det att vi gick på våra vakter mer på riktigt, när vi ligger i hamn så är det bara vakt på natten nämligen men när vi är ute och åker så är det alltid någon som har vakt oavsett tid på dygnet. På vakten står man till rors, utkik eller är rondare. Det är jätte kul och man lär sig massor. Efter 24 h släppte dock sjösjukan vilket var galet skönt. Den lediga tid jag hade spenderade jag mest med att ligga i min koj och sova. Men vad hände sen, planen var ju inte att åka till Milfordhaven utan Vigo. Men vår motor gick sönder så vi fick lov att ändra planen, närmsta hamn dit vi hade segelbara vindar var milfordhaven, så efter frukost gick alla upp på däck och sätta segel, jag är med i segelsättningsgruppen storen, det största seglet på båten. Så efter 24 h (i förhållande vis motsats riktning mot vår första planering) kommer vi fram till Milfordhaven.

Milfordhaven, det var inte mycket till stad (nästan så att det inte finns på google). Men till klassens räddning fanns det ett Tesco, en stor mataffär som kan liknas med ICA maxi vilket kan betyda att man kunde handla godis och läsk. Men i övrigt fanns där inte mycket. En av dagarna så hade jag och tjejorna (Molly och Tilda) fixat så att vi åkte och besökte ett säl sjukhus vilket var lite kul, vi hade även besökare ombord på båten från en båtbyggarskola som låg precis i hamnen. Men planen var inte att ligga kvar där vi hade nämligen beställt reserv delar, men de kom ju inte precis fram så snabbt som vi hoppats. Så vi fick ligga kvar i en vecka (tror jag i alla fall). Sen fick vi fortsätta och det var nog den bästa dagen på länge, vi var med andra ord väldigt glada att lämna milfordhaven.

Frida Hultberg, jungman
S/Y Älva 2011

Kommentera inlägget här: