Frida Carolin

Life's to fast to be slow, just smile and enjoy

Besök på Tjärnö

Kategori: Blogg

Ibland är det riktigt jobbigt att gå i skolan ...

Som alla trogna läsare vet är jag elev på marina läroverket danderyd och läser naturbruk med marinbiologi. Och nu i veckan onsdag till fredag (lördag) var vi på tjärnö marinbiologiska forskningsstation, loven centret och hade lite praktisk undervisning. Vi var två paralell klasser som åkte så ca. 70 elever.

Resan påbörjades från skolan, stocksundshamn på onsdagen vid 14,00 efter en idrottsdag. Vi hade en splitter ny dubbeldäckare och resan var väldlig lång. Vi kom fram först efter 12 på natten. Då fick vi bära allt ner till stugorna där vi fick reda på vilka vi skulle bo med, vi var uppdelade på fyra stugor. Sedan somnade vi alla ganska fort kan jag tala om.

Torsdagen började med en 15 minuters station till frukosten bestående av gröt, mackor, ägg, och juce för min del. Vi var uppdelade i fyra grupper som hade olika aktiviteter under dagen. Jag gick till akvariet efter frukosten tillsammans med min grupp där vi tillsammans med Marie (våran lärare) fick klapa på olika djur och lärde oss om olika miljöen på västkusten. Efter det så gick vi ut på bryggorna och hade en matte uppgift som gick riktig bra, att räkna havs tutpaner (balanus improvisus) på stenar och jämföra var inte en så stor utmaning. Efter lunch åkte vi ut med stationens provtagningsbåt och kollade, vi hittade massa olika förgglada djur som man inte tror att man kan hitta i sverige. Och efter det så gick vi in i laboratoriet för att arfbestämma de olika organismer vi hittat under åkturen. Efter middagen chillade vi vid stugorna, några spelade gitarr och alla var ganska trötta efter dagen.

Fredagen började också med prommenad och frukost. Resten av dagen spenderade jag med att göra en strans excution, vilket innebär att vi fiskar upp olika djur och artbestämde dem av detta ska vi sedan skriva en vetenskaplig rapport. Vid sex avgick vussen hem till stocksunds hamn där många föräldrar stod och väntade. Under bussresan gjorde jag klart en uppgift som skulle in innan vi kom fram "45 omöljiga frågon om mjukbottnar". Vi anlände till skolan runt kvartöver två på lördags morgonen. Väl hemma somnade jag innan jag la huvudet på kudden.

Resan innehöll massa solande och chill,
så det var inte alls jobbigt ;)


/ Frida som har lärt sig ännu fler nörd-saker och latinskanamn.

KOMMENTARER:

  • Maggy säger:
    2010-05-30 | 19:34:09
    Bloggadress: http://maggy.blogg.se/

    sv: förstår vad du menar, men jag längtar som tusan tills det äntligen är sommar !! <3

  • Cybil säger:
    2010-05-30 | 19:49:23
    Bloggadress: http://ciccela.blogg.se/

    åh tack så mycket! Jag har bara en vanlig Canon IXUS 80. Men jag brukar öka kontrasten i fotoprogrammet!

  • melina säger:
    2010-05-30 | 20:44:45
    Bloggadress: http://meelajna.blogg.se/

    Fin blogg (:

Kommentera inlägget här: